Què i com es treballa a l'Espai de la Infància? A qui va destinat el projecte?

OBJECTIUS GENERALS DEL PROJECTE





  • Reforçar els processos d'aprenentatge bàsics adquirits a l'escola per tal de millorar les competències i el rendiment escolar.
  • Promoure una educació en valors que permeti un canvi d'actituds i proporcioni habilitats per conviure en una societat multicultural i multiètnica. 
  • Compensar dèficits socioeducatius per tal de prevenir i intervenir en situacions de risc social i/o exclusió dels infants i les seves famílies.

METODOLOGIA DE TREBALL
  • A l'Espai de la Infància es treballa seguint una metodologia d'Investigació-Acció. 
  • Es realitzen activitats de treball grupal, tant en l'àmbit del reforç escolar i de reeducacions, com en el de dinàmiques d'educació en valors.
  • Es realitzen activitats de treball individualitzat amb cada infant i el seu entorn (família, escola, serveis d'atenció primària, altres serveis...). 
  • Es realitza un treball de coordinació periòdic entre tots els agents socioeducatius que intervenen amb la infància a la zona.





  • Es promou una intervenció comunitària basada en la corresponsabilitat i l'esforç compartit de tots els agents que intervenen en l'educació dels infants del Poble-sec: família, equips docents i terapèutics, entitats de lleure i Administracions Públiques. 

DESTINATARIS DEL PROJECTE
  • Edat i procedència: L'Espai de la Infància va dirigit a nens i nenes d'entre 7 i 15 anys de qualsevol nacionalitat que viuen al barri del Poble-sec de Barcelona o a les seves zones limítrofs i a les seves famílies (el centre disposa de 30 places). Principalment, han de ser infants que tenen dificultats en el procés d'aprenentatge escolar i/o dificultats conductuals, relacionals, emocionals i/o familiars greus. També s'atenen infants nouvinguts. La majoria dels infants atesos han estat derivats per les escoles del territori, pels serveis socials municipals, pels CSMIJs (Centres de Salut Mental Infanto Juvenil), pels EAPs (Equips d'Atenció Psicopedagògica), per Càritas Raval/Poble-sec o per altres serveis o agents del barri. 
  • Perfil socioeconòmic: La major part de les famílies ateses presenten rendes baixes, precarietat laboral i condicions de vida insuficients. 
  • Tipus d'infants i de famílies: Molts dels infants atesos provenen de famílies monoparentals o famílies desestructurades, als quals els manca atenció i suport familiar adequats per a desenvolupar-se plenament. També s'atenen infants provinents de llars d'acollida, als quals se'ls proporciona un espai normalitzador i integrador.





  • Usuaris de beques: Un gran percentatge dels infants atesos forma part del programa de suport a la infància i la família, CaixaProinfància, el qual proporciona als menors en situació de risc o d'exclusió social l'oportunitat d'accedir a un entorn educatiu per promoure el seu desenvolupament socioeducatiu des d'un enfocament d'atenció integral.




En aquest gràfic, juntament amb l'anàlisi del context d'intervenció de l'Espai de la Infància, es pot veure com ha nascut la intencionalitat educativa d'aquest projecte d'intervenció socioeducativa.
Gràfic extret dels apunts de l'assignatura de Pràcticum I de la llicenciatura de Psicopedagogia (UOC), Part I: Una teoria de la pràctica psicopedagògica en educació no formal (pàg. 25, figura1)
























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada