dimarts, 31 de març del 2015

EL MEU PROJECTE DE PRÀCTIQUES

El meu projecte de pràctiques per al Pràcticum II és el següent:


L'EDUCACIÓ EMOCIONAL EN LES DINÀMIQUES DE LLEURE EDUCATIU A
L'ESPAI DE LA INFÀNCIA DEL POBLE SEC DE BARCELONA

Assessorament i acompanyament dels professionals en el disseny i la posada en pràctica d'una programació d'activitats d'educació emocional en un grup d'infants en situació de risc


DESCRIPCIÓ, SUBJECTES I NIVELL DE LA PRÀCTICA EDUCATIVA
La meva actuació consistirà en la recerca de material relacionat amb l'educació emocional en entorns no formals, així com en el disseny i la planificació d'una programació d'activitats relacionada amb aquesta temàtica per implementar-la en un grup de 10 infants de 7 a 10 anys que assisteixen a l'Espai de la Infància, adoptant per la meva part el rol d'educadora del centre. Malgrat que els infants hi acudeixen diàriament. Recolzaran la meva intervenció els professionals i els altres alumnes de pràctiques del centre.
OBJECTIUS
· En relació als infants:
-   Afavorir el coneixement i reconeixement dels sentiments i de les emocions pròpies i dels altres a través del treball de l'educació emocional en les dinàmiques de lleure educatiu per potenciar l'autoestima, la motivació, l'empatia i altres habilitats desitjables.
-   Promoure una educació en valors que permeti un canvi d'actituds i proporcioni habilitats per conviure en una societat multicultural potenciant valors de respecte, igualtat, sinceritat, no violència...
-   Compensar els dèficits socioeducatius que puguin presentar els infants.
· En relació a la meva intervenció:
-   Cercar informació teòrica sobre la meva intervenció.
-   Dissenyar i elaborar activitats d'educació en valors potenciant aquelles que fan referència  a l'educació emocional.
-   Fer una planificació de les activitats dissenyades i/o elaborades.
-   Avaluar les activitats i els materials i l'impacte que ha produït la meva intervenció en els infants i en el centre, i la meva pròpia intervenció.
TASQUES A DESENVOLUPAR
-    Revisió dels PSEI dels infants per donar una resposta ajustada a les seves necessitats i que pugui contribuir a l'assoliment dels objectius (d'aprenentatge, conductuals, emocionals i relacionals)  plantejats per a cada un d'ells i sigui coherent amb les estratègies d'intervenció plantejades al PSEI.
-    Valoració de la situació actual dels infants i detecció de necessitats.
-    Recerca i consulta de literatura relacionada amb tot allò que fa referència a l'educació emocional dins d'entorns no formals, concretament, amb infants en situació de risc.
-    Concreció i disseny  d'una programació de diferents activitats a realitzar amb els infants (d'educació en valors i de convivència -educació emocional-).
-    Avaluació i seguiment de la consecució dels objectius prèviament establerts i de la pròpia intervenció.
-    Avaluació de la coherència establerta entre la programació dissenyada, les necessitats detectades en els infants i el PSEIs de cadascun d'ells.
-    Avaluació de l'efectivitat -impacte- de la programació d'educació emocional en la vida del centre i en els diferents infants.
METODOLOGIA D'INTERVENCIÓ
  • Basada en la investigació-acció, en la investigació participant i en l'enfocament cognitivo-conductual
  • Treball col·laboratiu i en xarxa amb els educadors del centre i altres agents implicats
DIMENSIONS D'ANÀLISI
  • Grau d'adequació i coherència de la intervenció
  • Impacte de la intervenció en el centre. Continuïtat de la intervenció
  • Impacte de la intervenció en els infants (motivació, atenció, participació, interactivitat...)
  • Satisfacció dels professionals, de l'estudiant en pràctiques i dels infants
  • Relació entre la intervenció programada i la realitzada
FASES DE LA INTERVENCIÓ
  • Fase 1: Negociació del pla d'actuació amb la tutora i amb els altres professionals del centre
  • Fase 2: Detecció de les principals necessitats dels infants. registre d’observacions
  • Fase 3: Consulta i revisió dels PSEI
  • Fase 4: Recerca d'informació i consulta de literatura. Disseny d’una programació d’activitats d'educació emocional dins de les dinàmiques d'educació en valors
  • Fase 5: Aplicació de la programació dissenyada. Registre d’observacions
  • Fase 6: Avaluació del procés i de la intervenció


PLA D'ACTUACIÓ