dilluns, 25 de maig del 2015

VALORACIONS FINALS

Arribats a aquest punt del semestre és ja el moment de valorar les pràctiques. Com que les he realitzat al mateix centre que les que vaig fer al Pràcticum I, partia d'un ampli coneixement del funcionament general de la institució, la qual cosa m'ha permès, en aquest segon període, poder aprofundir molt en el dia a dia del treball del centre focalitzant la meva atenció en aquells aspectes que considero més importants per al meu creixement com a futura professional de la psicopedagogia.

He de dir que el centre de pràctiques, en aquest sentit, m'ha facilitat molt les coses, ja que des del primer moment m'ha tractat com una més de l'equip de professionals del centre i m'ha fet sentir útil i còmode.

Fins ara, a més de crear el meu projecte de disseny i de desenvolupament d'una pràctica educativa relacionada amb l'educació emocional, he tingut l'oportunitat d'actuar directament amb els infants i obrir la meva visió de la intervenció dins dels contextos no formals. Malgrat això, penso que aquest ha estat un dels aspectes que m'ha costat més de compartir, ja que m'he trobat dins d'uns institució emmarcada, com he dit anteriorment, dins de l'educació no formal, concretament, en un programa extraescolar (un centre obert) on la major part de la població que s'hi atén són infants en situació de risc. És per aquest motiu que els professionals del centre consideren que l'espai que se'ls ofereix ha de ser un espai on els infants puguin canalitzar les seves emocions, generades per un seguit de factors, la majoria familiars, que els provoquen, generalment, conductes disruptives. Però aquest canalitzar deixa la porta oberta a una dinàmica molt diferent a la formal (que és en la que jo treballo i en la meva opinió no la considero opressiva ni excessivament restrictiva) la qual és molt més permissiva i on el llindar de tolerància de certes conductes poc agradables és, per a mi, massa elevat, ja que crec que hi ha uns límits, sobretot els referents al respecte cap als altres, que no s'haurien de tolerar. Sí que crec que, malgrat aquesta permissivitat per mi excessiva, el centre fa una bona feina, ja que utilitza molt el reforç positiu, el qual considero que és beneficiós per als infants i que a la llarga comporta millors resultats que els càstigs. A més, des del centre, penso que es fa un esforç per aplicar tècniques que s'allunyin d'aquests càstigs, però que permetin una modificació de la conducta per aconseguir millors resultats en tots el àmbits, com per exemple el temps fora.

Pel que fa al meu projecte de pràctiques, penso que he fet un gran esforç per documentar-me, tant a nivell de coneixement de la institució en si com de l'educació emocional i de la psicopedagogia d'aquesta. Precisament, vaig decidir centrar les meves pràctiques en aquesta temàtica després d'haver analitzat l'entitat i d'haver detectat algunes mancances, una de les quals és la necessitat de desenvolupar la intel·ligència emocional dels infants. Així, penso que per la meva banda, he pogut aplicar alguns dels coneixements adquirits al llarg de la carrera i altres que he interioritzat a través de la recerca d'informació i les hores presencials que he fet dins de l'entitat i; per al centre, els he pogut servir d'algun tipus d'ajuda en el desenvolupament d'una pràctica educativa força necessària. Per tant, crec que he intentat reconèixer la situació psicopedagògica que es dóna al centre, a més d'identificar i establir uns objectius realistes a través dels quals he pogut dissenyar una programació d'activitats encaminada a desenvolupar la temàtica plantejada. Si bé és veritat que, després d'haver rellegit en els apunts de l'assignatura que en els contextos no formals i, en aquest cas, els extraescolars s'ha de fomentar també el descans i la diversió, penso que la meva programació potser no posseeix tota la qualitat que hauria de tenir, ja que, en la seva aplicació podria haver causat més motivació i engrescament del que finalment ha tingut. He de dir, però, que mentre l'anava desenvolupant sempre he tingut en ment defugir de les pràctiques acadèmiques habituals (que és en les que estic més habituada per la meva feina) per cercar totes aquelles dinàmiques i activitats que poguessin ser més engrescadores i poguessin motivar als infants, alhora que els poguessin enriquir, i crec que potser no ho he aconseguit del tot (si voleu, podeu veure la valoració de l'aplicació de la programació dissenyada en l'entrada del 24/05/2015)

En resum, tot i que pel camí he hagut de superar petites dificultats, faig una valoració força positiva de les meves pràctiques i del projecte d'intervenció que he dut a terme.

diumenge, 24 de maig del 2015

APLICACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ (fase 5) i AVALUACIÓ DEL PROCÉS (fase 6)


La programació que he creat es va començar a aplicar a principis de maig, però degut a alguns petits problemes d'organització interna del centre, no s'ha pogut dur a terme tot el que inicialment estava planificat.

Així, fins avui, els educadors del centre han dinamitzat les sessions 1, 2 i 4, però no hi ha previsió que les altres dues sessions (la 3 i la 5) es realitzin. Malgrat això, la gimcana de final de curs que cada any es fa al centre tindrà com a fil conductor l'educació emocional, ja que els infants seran els exploradors de les emocions. D'aquesta manera, s'han començat a planificar diferents proves relacionades amb les emocions treballades en la meva programació. Hi ha previst fer sis proves i cadascuna d'elles correspondrà a una de les emocions següents: alegria, tristesa, enuig, vergonya, por i sorpresa.

Pel que a les sessions que sí que s'han dut a terme, s'han hagut d'introduir algunes variacions, sobretot per dos motius diferents. El primer, per fer que els infants es mostressin més motivats i engrescats en les diferents activitats; i el segon, per falta de temps i de recursos. Per exemple, a la segona de les sessions estava previst escoltar les músiques en un reproductor d'àudio que va resultar que estava espatllat, de manera que es va haver d'habilitar un portàtil, el qual no tenia el volum suficient per poder desenvolupar l'activitat convenientment.

Valorant la meva feina al centre, aquestes han estat les meves grans preocupacions, ja que després de tota la recerca d'informació i, dins de les meves possibilitats, em pensava que havia creat una programació que podia ser bastant útil i factible, però, finalment, no ho ha estat tant, ja que algunes de les sessions no s'han dut a terme i perquè per als infants, en ocasions, els hi ha semblat una mica avorrit. S'ha de tenir en compte que són infants que assisteixen al centre després de tota la jornada escolar i que, abans de les dinàmiques, realitzen una hora de treball de deures. Potser aquest és un factor que ha fet que les diferents sessions no els hagin cridat gaire l'atenció, ja que en aquestes es demana, en certa manera, un esforç de reflexió i concentració.

Per altra banda, en algunes sessions hagués estat interessant introduir les activitats, desenvolupar-les o finalitzar-les amb la projecció d'algun vídeo o pel·lícula, però degut a la manca de recursos disponibles al centre per a poder reproduir-los, no he pogut plantejar aquesta opció.

Finalment, i de cara als cursos vinents, potser una bona alternativa seria desenvolupar aquesta programació més ampliada i aprofundida, però començant-la a aplicar a principi de curs. Considero que d'aquesta manera potser els infants realitzarien les activitats amb més entusiasme i, també, perquè permetria plantejar les activitats de tot el curs reforçant tot allò que fa referència al treball fet entorn a la intel·ligència emocional, el qual penso que és importantíssim i més tenint en compte les característiques dels infants que assisteixen a aquesta entitat.

PROGRAMACIÓ EDUCACIÓ EMOCIONAL: SESSIÓ 5 (FASE 4)



Fitxa d’activitat (model de fitxa de l'Espai de la Infància)

DINÀMICA X           TALLER            ALTRE                                       DATA: 25/05/2015

Centre: Espai de la Infància - Casal Concòrdia
Nom de l’activitat: ELABOREM POLSERES AMB LES NOSTRES QUALITATS PERSONALS!
Terreny: Aula

Durada aproximada: 50'
Moment del dia: Tarda

Núm. participants: 9 
Mínims: 3
Màxims: 10
Monitors necessaris: 2

Edats dels participants: 7-10
Petits: SÍ
Grans: NO
Objectius
- Afavorir la formació de la identitat personal
- Prendre consciència d'un mateix
- Fomentar la valoració d'un mateix i afavorir l'acceptació d'un mateix
- Identificar les qualitats agradables positives d'un mateix
Material necessari
- Goma eva
- Cinta aïllant
- Pega de purpurina
- Retoladors de colors permanents
- Fil
- Punxons o algun estri per fer forats
Consignes prèvies
- Mentre es fa la dinàmica, els educadors haurien de verbalitzar i fer èmfasi en la importància de conèixer-se i estimar-se un mateix, ja que malgrat que tothom és diferent, cada persona és especial i important.
- Fer una petita explicació sobre què és un elogi. Facilitar una llista d'adjectius qualificatius: genial, magnífic, meravellós, fantàstic, esplèndid, simpàtic, amable...
Descripció de l’activitat
1a part de l'activitat
- Els infants s'asseuran en una cadira en rotllana. Es demanarà que tanquin els ulls per tal que amb les seves mans vagin resseguint totes les parts del seu cos. Mentrestant, cada infant, interiorment, s'hauria d'anar a si mateix aspectes positius i agradables (Ex.: M'agrada tenir el nas petit, etc.). Si cal, els educadors faran de guia dels infants.
- Una vegada acabada la primera activitat, es demanarà que cada infant es presenti als altres, seguint, més o menys, el guió següent:
· Nom
· Edat
· Qualitats físiques
· Qualitats personals
· Gustos
· Aficions
· Somnis

2a part de l'activitat
- Cada infant es farà amb goma eva una polsera d'elogi a ell mateix. Se'ls facilitarà un model de polsera.


Variacions
- En comptes de fer una ronda de presentacions, cada infant podria escriure la seva en una targeta facilitada pels educadors i, posteriorment, fer una petita exposició de cadascuna de les targetes.
- Es podria fer algun joc d'aficions compartides per tal que siguin conscients que, malgrat que som diferents, poden tenir aspectes en comú.
- Si hi ha temps, podrien construir polseres per a les persones a qui estimen (familiars i amics) amb elogis dirigits cap a ells.

PROGRAMACIÓ EDUCACIÓ EMOCIONAL: SESSIÓ 4 (FASE 4)


Fitxa d’activitat (model de fitxa de l'Espai de la Infància)

DINÀMICA X              TALLER                ALTRE                                DATA: 20/05/2015


Centre: Espai de la Infància - Casal Concòrdia
Nom de l’activitat: CONTROLEM LES NOSTRES EMOCIONS!
https://adriroblesv.wordpress.com/2013/12/02/yo-pienso-yo-siento-y-yo-actuo/
Terreny: Aula

Durada aproximada: 50'
Moment del dia: Tarda

Núm. participants: 7 
Mínims: 3
Màxims: 10
Monitors necessaris: 2

Edats dels participants: 7-10
Petits: SÍ
Grans: NO
Objectius
- Entendre la necessitat de regular les emocions
- Reconèixer situacions de la vida quotidiana en què és necessari regular les emocions
- Conèixer i posar en pràctica estratègies per regular les emocions (enuig i ràbia)
Material necessari
- Semàfor d'autocontrol
Consignes prèvies
- S'introduirà l'activitat identificant diferents utilitats que pot tenir un semàfor en diverses situacions de la vida quotidiana sense relacionar-les amb les emocions.
Descripció de l’activitat
1a part de l'activitat
- L'educador plantejarà un joc als infants, els quals estaran asseguts al terra de la sala en rotllana. El joc consisteix en buscar diferents utilitats que pot tenir un semàfor en el nostre dia a dia. L'educador començarà explicant un d'aquests usos (ex.: col·locar-lo a la porta de l'habitació. No molestar: llum vermella; picar abans d'entrar: llum carbassa; pas lliure: llum verda). Tot seguit, cada infant explicarà l'ús del semàfor que ha pensat.
- Una vegada acabada la roda d'utilitats, l'educador (que és el primer de la ronda) comentarà que el semàfor és de gran utilitat per ajudar a canalitzar diferents emocions, sobretot l'enuig i la ràbia, i explicarà el funcionament del "Semàfor de l'autocontrol" (cada llum tindrà un emoticono)
· Llum vermella: Atura't
· Llum carbassa: Respira profundament i pensa en les possibles solucions i les seves conseqüències
· Llum verda: Actua. Explica el problema, com et sents i posa en pràctica la millor solució
- Seguidament, es tornarà a fer una ronda d'exemples, però aquesta vegada explicant situacions del dia a dia de cada infant en què li podria ser útil utilitzar el "Semàfor de l'autocontrol"

2a part de l'activitat
- Una vegada explicades les diferents situacions, es preguntarà als infants de quines maneres controlen les emocions (sobretot quan s'enfaden amb algú o no els sembla bé alguna cosa).
- Posar en pràctica diferents tècniques d'autocontrol:
· El volcà: separa les cames el màxim possible, puja els braços per dins amb els punys tancats agafant aire i baixa els braços amb força deixant anar l'aire per la boca.
· Comptar fins a 10
· Apretar punys i dits del peu
· Respirar profundament
· Cridar
· Apretar un coixí o colpejar-lo
· Apretar una pilota antiestrès
· ...
Variacions
- En comptes de presentar el semàfor ja fet, el podrien construir o pintar entre tots. També en podrien elaborar un individualment per portar-lo a casa i utilitzar-lo quan ho creguin oportú.
- A l'hora d'aplicar les diferents tècniques d'autocontrol, visionar vídeos perquè les posin en pràctica mentre el vídeo les explica.