dijous, 14 de maig del 2015

LES COMPETÈNCIES EMOCIONALS (fase 4)



COMPETÈNCIES EMOCIONALS
CONSCIÈNCIA EMOCIONAL
Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les dels altres
Les microcompetències que inclou són:
-       Presa de consciència de les pròpies emocions
-       Identificar i posar nom als sentiments i emocions (vocabulari de les emocions)
-       Comprendre les emocions dels altres (comunicació verbal i no verbal)
-       Presa de consciència de la interacció entre emoció, cognició i comportament
REGULACIÓ EMOCIONAL
Capacitat per fer servir les emocions apropiadament, és a dir, capacitat per gestionar les pròpies emocions i les dels altres de manera adequada.
Les microcompetències que inclou són:
-       Expressió emocional apropiada
-       Regulació d’emocions i sentiments
-       Habilitats d’afrontament
-       Competència per autogenerar emocions positives
AUTONOMIA EMOCIONAL
Capacitat per autogenerar les emocions adequades en un moment determinat. Facilita que la persona tingui una imatge positiva de si mateixa, valori les seves pròpies capacitats i limitacions, s’estimi tal com és, descobreixi la seva pròpia identitat personal i social, adopti uns valors i sigui capaç de defensar-los i difondre’ls, sigui capaç d’expressar el que sent cap a ella mateixa i cap als altres, sigui capaç d’afrontar situacions adverses i confiï en les seves pròpies possibilitats, busqui ajuda i recolzament quan ho necessiti...
Les microcompetències que inclou són:
-       Autoestima
-       Autoconfiança
-       Automotivació
-       Autoeficàcia emocional
-       Actitud positiva davant la vida
-       Responsabilitat
-       Resiliència
-       Capacitat per analitzar críticament les normes socials, els missatges que rebem...
-       Capacitat per buscar ajuda i recursos
-        Capacitat per  afrontar situacions adverses
-        ...
HABILITATS SOCIO-EMOCIONALS /  COMPETÈNCIA SOCIAL
Capacitat per mantenir bones relacions amb els altres.  Permeten afavorir les relacions entre persones, reivindicar els nostres propis drets sense negar els dels altres i faciliten la prevenció, la identificació, la comunicació i la resolució de problemes.
Les microcompetències que inclou són:
-       Dominar les habilitats socials bàsiques
-       Respecte pels altres
-       Practicar la comunicació receptiva
-       Practicar la comunicació expressiva
-       Compartir emocions
-       Comportament prosocial i cooperació
-       Assertivitat
-       Prevenció i resolució de conflictes
-       Capacitat per gestionar situacions emocionals
Algunes habilitats socioemocionals són:
-        Empatia
-        Saber escoltar
-        Defensar un problema
-        Avaluar situacions
-        Negociació
HABILITATS PER A LA VIDA I EL BENESTAR EMOCIONAL
Comportaments adequats i responsables per fer front als reptes que se’ns plantegen per organitzar la vida de manera sara i equilibrada facilitant les experiències de satisfacció o benestar.
Ens referim a benestar quan la persona se sent bé amb un mateix i amb els altres, és a dir, quan està sana, quan gaudeix amb altres persones i quan és acceptat socialment. Normalment, depèn de la forma de veure i valorar el que ens envolta.
Les microcompetències que inclou són:
-       Fixar objectius adaptatius
-       Presa de decisions
-       Buscar ajuda i recursos
-       Ciutadania activa, participativa, crítica, responsable i compromesa
-       Benestar emocional
-       Fluir

BIBLIOGRAFIA 
BISQUERRA, R. (2009) Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Ed. Síntesis
GROP (Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica) (2009). Activitats per al desenvolupament de la intel·ligència emocional en els nens. Barcelona: Ed. Parramón.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada