dissabte, 29 de novembre del 2014

TESTS I QÜESTIONARIS II



A les imatges següents, trobareu un recull d'instruments d'avaluació psicològica i psicopedagògica basat en el material que ens va proporcionar la psicòloga que ens va fer la xerrada la setmana passada.
















dimarts, 25 de novembre del 2014

TESTS I QÜESTIONARIS



La psicòloga que ens va explicar la seva manera de treballar, ens va parlar dels tests i qüestionaris que ella utilitza amb més freqüència en les seves teràpies per fer la primera avaluació dels infants, els quals són els següents:

  • BASC (Sistema d'avaluació de la conducta de nens i adolescents)
-  Autors i any de creació:  C.R. Reynolds y R.W. Kamphaus, 2004.
-  Destinataris: Infants de 3 a 18 anys, en subgrups de:
 3 a 6 anys,
 6 a 12 anys
12 a 18 anys
-  Estructura:
1. Història estructurada del desenvolupament
2. Sistema d'observació de l'estudiant
3. Qüestionaris per tutors per a cada grup d'edat
4. Qüestionaris per pares per a cada grup d'edat
- Finalitat:
Avaluar el comportament infantil a casa i a l'escola i els estils educatius a través de l'avaluació de les dimensions patològiques (problemes conductuals, trastorns emocionals, problemes de personalitat...) i de les dimensions adaptatives (habilitats socials, lideratge...)
- Comentaris:
Utilitza diferents fonts d'observació (pares, tutors i l'infant o adolescent).
Utilitza diferents mètodes (qüestionaris, història estructurada del desenvolupament i observació)



  • CBCL (Inventari de conducta infantil d'Achenbach)
-  Autors i any de creació: Achenbach i Edelbrock, 1983.
-  Destinataris: Infants de 4 a 16 anys.
-  Estructura:
113 ítems descriptius de la conducta.
                  -  Finalitat:
Avaluar el comportament infantil i juvenil.
Classificar la simptomatologia en síndromes:
a) internalitzats
b) externalitzats



  • WISC-R (Escala d'intel·ligència de Wechsler, revisada)
-  Autors i any de creació:  Wechsler i cols, 1993.
-  Destinataris: Infants de 6 a 16 anys
-  Estructura:
6 subescales de l'àrea manipulativa
6 subescales de l'àrea verbal
-  Finalitat:
Avaluar, quantitativament i qualitativa, la intel·ligència general, verbal i manipulativa. Permet mesurar els factors de Kaufman:
1. Independència de la distracció (aritmètica, dígits i claus)
2. Organització perceptiva (figures incompletes, historietas, cubs, trencaclosques, laberints)
3. Comprensió verbal (informació, semblances, vocabulari, comprensió)



  • WISC-IV (Escala d'intel·ligència de Wechsler per a nens -IV)
-  Autors i any de creació:  D. Wechsler, 2006.
-  Destinataris: Infants de 60 mesos a 16 anys
-  Estructura:
15 tests (10 principals i 5 optatius). Incorpora 5 proves de nova creació (animals, endevinalles, conceptes, lletres i números, matrius) i desapareixen els CIV i CIM.
- Finalitat:
Avaluar la capacitat intel·lectual general (coeficient intel·lectual total) i el funcionament en les primeres àrees específiques de la intel·ligència (comprensió verbal, raonament perceptiu, memòria de treball i velocitat de processament)



  • CAS (Qüestionari d'ansietat infantil)
-  Autors i any de creació:  J.S. Gillis, 2003
-  Destinataris: Infants de 6 a 8 anys
-  Estructura:
20 ítems, 2 opcions de resposta per cada ítem. Correcció manual.
                  -  Finalitat:
Avaluar el nivell d'ansietat de l'infant.


Malgrat que aquests són els instruments d'avaluació més utilitzats per la psicòloga, també n'aplica d'altres en el cas que ella consideri que és necessari passar algun altres tipus de test alternatiu i/o complementari, com per exemple tests per avaluar els símptomes del TDAH o escales de valoració de pràctiques educatives familiars.

Informació sobre els tests extreta del material facilitat per la psicòloga i de la pàgina web http://www.psicodiagnosis.es/areaespecializada/instrumentosdeevaluacion/interpretaciondelwisciv/

Més informació

Anastasi, U.S. (1998) Tests Psicológicos. México: Prentice Hall.
Aiken, L. (2003) Tests psicológicos y evaluación. México: Pearson Educación.
Andreu, Ll. (coord.) (2012). Diagnòstic en educació. Barcelona: Editorial UOC.
Flanagan, D. P. i Kaufman, A.S. (2006). Claves para la evaluación con el WISC-IV. Madrid: TEA Ediciones.
Forns, M., Abad, J., Amador, J.A., Kirchner, T. i Roig, F. (2004). Avaluació psicològica (2a edició) Barcelona: Editorial UOC.
Maganto, C., Amador, J.A. y González, R. (Eds.) (2001). Evaluación psicológica en la infancia y la adolescencia. Casos prácticos. Madrid: TEA Ediciones.

Dipòsit digital UB. L'Escala de intel·ligència de Wechsler per a nens: quarta edició (WISC-IV)
Pàgina web de l'editorial TEA especialitzada en avaluació, teràpia i intervenció psicològica on es poden trobar diferents tipus de tests d'avaluació psicològica.

diumenge, 23 de novembre del 2014

Treball multidisciplinari


Aquesta setmana, a l'Espai de la Infància, després de les sessions d'intervenció directa amb els infants, els alumnes en pràctiques de la branca de la psicologia i de la psicopedagogia vam poder gaudir d'una xerrada molt interessant per part d'una psicòloga, la qual treballa per CaixaProinfància, a més de tenir una consulta privada.
Vam poder gaudir de les seves explicacions perquè des de CaixaProinfància, s'han assignat unes hores de teràpia psicològica a alguns infants de l'Espai de la Infància que es creu que ho necessiten.
La psicòloga en qüestió, el cursos anteriors, havia treballat a l'Espai de la Infància, per la qual cosa és coneixedora de molts dels infants del centre. D'aquesta manera, des de la seva percepció i de l'avaluació que han fet els dos educadors i referents del centre, han assignat els casos que són susceptibles de ser tractats psicològicament. Es pot veure, doncs, que hi ha una relació molt estreta de col·laboració entre els diferents professionals per donar una resposta el més ajustada possible a les necessitats de cada infant.
De tota manera, més enllà, dels propis casos, la psicòloga ens va explicar, breument, ja que no vam disposar de molt temps, la seva manera d'exercir la seva professió.
La seva intervenció està emmarcada dins de la perspectiva congnitivo-conductual* (la mateixa en la que es basa la intervenció a l'Espai de la Infància). Des d'aquesta perspectiva es creu que l'actuació dels individus segueix el patró següent:





D'aquesta manera, la intervenció ha d'incidir en els diferents àmbits que fan que la resposta sigui una o una altra per tal de millorar la qualitat de les respostes.
Per fer-ho, la psicòloga ens va explicar que, en primer lloc, cal fer una bona avaluació de tots els contextos en què intervé l'infant. Així, es fa una primera entrevista semiestructurada amb la família, amb el propi infant, amb l'escola i amb altres serveis, en el cas que també hi intervinguin. En aquestes entrevistes és molt important copsar els antecedents de l'infant des del moment de la gestació, ja que qualsevol factor pot ser la causa de les respostes actuals de l'infant. En segon lloc, es passen una sèrie de tests i qüestionaris a cadascun dels agents abans esmentats, els quals complementen la informació recollida en les entrevistes. Totes aquestes informacions són recollides, començant pels aspectes més generals fins a arribar als més específics, per la psicòloga per fer-ne, posteriorment, un anàlisi funcional. Aquest anàlisi ella l'organitza en un quadre de doble entrada, el qual dóna una visió de conjunt del cas i serveix com a instrument per a poder començar a plantejar la intervenció.
Cal dir, però, que a mesura que es va desenvolupant l'avaluació la psicòloga té la flexibilitat per decidir si cal aplicar un test o un altre, si n'ha de fer algun de complementari, si cal alguna altra reunió amb alguns dels agents o, entre d'altres, decidir la quantitat de sessions necessàries per aplicar els diferents instruments d'avaluació.
Dit això, en tercer lloc, la psicòloga fa una devolució de l'avaluació a la família en la qual planteja els objectius d'intervenció i les sessions aproximades que caldrà emprar, tant amb el propi infant com amb la família, si escau. Generalment, com que es tracta d'una intervenció que busca modificar els contextos en que està immers l'infant per millorar les seves respostes, les famílies s'han de comprometre a millorar les seves pautes educatives gràcies a les propostes fetes per la psicòloga.

  
* En properes entrades, faré una aproximació més profunda a aquesta perspectiva.