PSEI
(Projecte Socieducatiu Personalitzat)
|
PI
(Pla individualitzat o
Pla Individual a Batxillerat) |
|
QUÈ ÉS?
|
Document que recull les valoracions, els objectius,
les estratègies i l'avaluació en relació als infants del centre
|
Eina per a la planificació de mesures, actuacions i
suports
|
PER QUÈ ES FA?
|
Perquè és un document propi de l'Espai de la Infància, el qual
regeix el procés d'intervenció de cada infant
|
Per seguir les indicacions que es fan en el dictamen per l’escolarització que fa l’EAP* o
perquè la CAD** del centre considera que un alumne (sense dictamen de l’EAP)
manifesta necessitat d’un programa personalitzat o de
suports addicionals
|
QUINA FINALITAT TÉ?
|
- Concretar l'actuació socioeducativa
- Afavorir els processos d'aprenentatge i de
desenvolupament integral dels infants (tots ells, per causes diverses, es
troben en situació de risc)
|
- Donar resposta a les necessitats de determinats
alumnes perquè puguin aprendre i participar en la vida del centre educatiu
|
EN QUIN ÀMBIT EDUCATIU S'ELABORA?
|
Educació no formal
|
Educació formal
|
A QUI VA DIRIGIT?
|
A tots els
infants que assisteixen a l'Espai de la Infància
|
Alumnes d'Educació Infantil, d'Educació Primària, d'Educació
Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat de qualsevol escola de Catalunya amb
situacions singulars i complexes i que, per tant, compleixen algun de les
característiques següents:
- Requereixen mesures més personalitzades per
progressar i aprendre
- Són nouvinguts i les adaptacions d’aula no són
suficients per respondre a les seves necessitats
- Estan matriculats o estan compartint escolarització
amb un centre d’educació especial
- Es troben en una situació singular que requereix
una personalització de la programació i el currículum
- Presenten una malaltia, trastorn o discapacitat que
requereix una programació adaptada
- Presenten altes capacitats
|
QUAN ES DUU A TERME?
|
- Durant els primers mesos de curs
- És un document viu, es va concretant, modificant i
adaptant segon l'evolució de cada infant
|
- Durant dels primers mesos de curs
- És un document viu, es va concretant, modificant i
adaptant segon l'evolució de cada alumne.
|
COM S'INICIA?
|
- Com es tracta d'un protocol propi de l'Espai de la Infància, els
educadors ja estableixen una reunió d'equip en el seu calendari per començar
els PSEIs.
- S'inicien a partir les observacions dels infants a
nivell:
> Escolar
> Conductual
> Emocional
> Relacional
> Familiar
|
- La proposta d’elaborar un PI pot sorgir d’un dictamen
d’escolarització de l’EAP, a demanda d’un tutor/a o de qualsevol altre
mestre/a o professor/a de l’equip docent o de la CAD.
- S'inicia a partir de l'avaluació inicial del
l'alumne i s'ha de recollir informació sobre:
>
Avaluacions i informes del curs anterior
> Avaluació
educativa inicial del curs actual per identificar interessos, capacitats,
habilitats, competències de les àrees/matèries
> Avaluació
psicopedagògica que ha realitzat o ha de realitzar l’EAP o el
professor d’orientació educativa del centre
> Avaluació
de les necessitats de suport identificades per part de cada professional
implicat en el PI de l’alumne
>
Aportacions de la família i d’altres professionals implicats
externs
És a dir, s'han d'identificar els punts forts,
els interessos i potencialitats de l’alumne per deixar constància de les
competències més desenvolupades i identificar les capacitats,
habilitats i competències que cal prioritzar.
|
QUINS APARTATS TÉ?
|
- Observacions
> Escolars
> Conductuals (També s'hi inclou un
subapartat que fa referència a la relació amb els educadors i un altra que fa
referència a moments de descontrol)
> Emocionals
> Relacionals (S'hi inclou en apartat que fa referència a la resolució de conflictes amb els companys)
> Familiars
- Objectius
- Estratègies
- Indicadors***
- Avaluació
|
- Justificació del PI
- Objectius i continguts que s'adapten
> Les
prioritats en relació a les competències bàsiques i/o les habilitats
adaptatives que es desenvolupen en l’àmbit escolar, familiar i
social i que són necessàries per integrar-se a la societat i per
esdevenir autònoms)
> Les
adaptacions i prioritats en relació a les diferents àrees/matèries
- El conjunt de
suports
|
QUI EL FA?
|
Els educadors de l'Espai de la Infància (conjuntament
amb els alumnes en pràctiques, si n'hi ha)
|
- L'Equip PI**** del centre, amb el vist-i-plau de la
direcció.
- Si escau, també la família.
|
LA FAMÍLIA
(o el mateix alumne) HI PARTICIPA? |
La família està assabentada de la realització del PI,
però no hi participa directament.
|
- La família ha d'estar informada i ha de tenir
constància del PI. Si és possible, ha de participar en la seva elaboració.
- El propi, alumne, depenent de la seva edat i de les
seves circumstàncies també hi hauria de participar.
|
QUINA DURADA TÉ?
|
Un curs escolar
|
- El PI es realitza habitualment per a un curs
escolar, tot i que al llarg del qual es va adaptant i/o modificant
segons el progrés i les necessitats de l’alumne.
- Es pot finalitzar:
> En qualsevol moment i abans del temps
inicialment previst, a proposta del tutor o tutora de l’alumne/a o del
coordinador o coordinadora del pla, amb l’acord de l’equip que el porta a
terme i escoltada la família.
> A demanda dels pares, mares o tutors legals, que
ho han de sol·licitar al director/a del centre.
|
COM S'AVALUA?
|
- Les valoracions i observacions directes de cada
infant, fan que el PI es vagi modificant i ajustant al llarg del curs.
- A final de curs, es fa una reunió d'equip per
valorar si els objectius i les estratègies plantejades a l'inci de curs han estat adequades i si
han donat els resultats esperats.
|
- L’avaluació contínua pot indicar-nos que el
PI necessita ser ajustat. Aquest ajustament o actualització es
pot fer de diverses maneres:
> Concretant nous objectius o revisant els objectius finals del PI del curs, si l’aprenentatge avança a un ritme més ràpid del que s'ha previst en el pla.
> Dividint els objectius en passos més petits o
ajustant els objectius finals del PI, si l’aprenentatge s’està produint a un
ritme més lent del que es preveu en el pla.
> Modificant les estratègies d’ensenyament,
l’equipament individual o el nivell de suport humà.
|
** Equip d'Atenció Psicopedagògica
*** Veure l'entrada El PSEI del 10 de novembre de 2014
**** Format per la CAD i les persones que aquesta decideixi que han de participar en la seva elaboració i en el seu seguiment
![]() |
Podeu consultar models de PI de les diferents etapes educatives fent clic a la imatge. |
PSEI: Informació extreta de les reunions d'equip mantingudes a l'Espai de la Infància.
PI: Informació extreta de http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/centreseducatius/suports/plans Podeu trobar més informació sobre els PI a l'adreça web anterior.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada