diumenge, 16 de novembre del 2014

PSEI vs PI



PSEI
(Projecte Socieducatiu Personalitzat)
PI
(Pla individualitzat o
 Pla Individual a Batxillerat)
 QUÈ ÉS?
 Document que recull les valoracions, els objectius, les estratègies i l'avaluació en relació als infants del centre
 Eina per a la planificació de mesures, actuacions i suports
 PER QUÈ ES FA?
 Perquè és un document propi de l'Espai de la Infància, el qual regeix el procés d'intervenció de cada infant
 Per seguir les indicacions que es fan en el dictamen per l’escolarització que fa l’EAP* o perquè la CAD** del centre considera que un alumne (sense dictamen de l’EAP) manifesta necessitat d’un programa personalitzat o de suports addicionals
 QUINA FINALITAT TÉ?
 - Concretar l'actuació socioeducativa
 - Afavorir els processos d'aprenentatge i de desenvolupament integral dels infants (tots ells, per causes diverses, es troben en situació de risc)
 - Donar resposta a les necessitats de determinats alumnes perquè puguin aprendre i participar en la vida del centre educatiu
EN QUIN ÀMBIT EDUCATIU S'ELABORA?
 Educació no formal
 Educació formal

A QUI VA DIRIGIT?
 A tots els infants que assisteixen a l'Espai de la Infància
 Alumnes d'Educació Infantil, d'Educació Primària, d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat de qualsevol escola de Catalunya amb situacions singulars i complexes i que, per tant, compleixen algun de les característiques següents:
 - Requereixen mesures més personalitzades per progressar i aprendre
 - Són nouvinguts i les adaptacions d’aula no són suficients per respondre a les seves necessitats
 - Estan matriculats o estan compartint escolarització amb un centre d’educació especial
 - Es troben en una situació singular que requereix una personalització de la programació i el currículum
 - Presenten una malaltia, trastorn o discapacitat que requereix una programació adaptada
 - Presenten altes capacitats
QUAN ES DUU A TERME?
 - Durant els primers mesos de curs
 - És un document viu, es va concretant, modificant i adaptant segon l'evolució de cada infant
 - Durant dels primers mesos de curs
 - És un document viu, es va concretant, modificant i adaptant segon l'evolució de cada alumne.
COM S'INICIA?
 - Com es tracta d'un protocol propi de l'Espai de la Infància, els educadors ja estableixen una reunió d'equip en el seu calendari per començar els PSEIs.
 - S'inicien a partir les observacions dels infants a nivell:
   > Escolar
   > Conductual
   > Emocional
   > Relacional
   > Familiar
 - La proposta d’elaborar un PI pot sorgir d’un dictamen d’escolarització de l’EAP, a demanda d’un tutor/a o de qualsevol altre mestre/a o professor/a de l’equip docent o de la CAD.
 - S'inicia a partir de l'avaluació inicial del l'alumne i s'ha de recollir informació sobre:
   >  Avaluacions i informes del curs anterior
   >  Avaluació educativa inicial del curs actual per identificar interessos, capacitats, habilitats,  competències de les àrees/matèries
   >  Avaluació psicopedagògica que ha realitzat o ha de realitzar l’EAP o el professor d’orientació educativa del centre
   >  Avaluació de les necessitats de suport identificades per part de cada professional implicat en el PI de l’alumne
   >  Aportacions de la família i d’altres professionals  implicats externs
 És a dir, s'han d'identificar els punts forts, els interessos i potencialitats de l’alumne per deixar constància de les competències més desenvolupades i  identificar les capacitats, habilitats i competències que cal prioritzar.
QUINS APARTATS TÉ?
- Observacions
 > Escolars
 > Conductuals (També s'hi inclou un subapartat que fa referència a la relació amb els educadors i un altra que fa referència a moments de descontrol)
 > Emocionals
 > Relacionals (S'hi inclou en apartat que fa referència a la resolució de conflictes amb els companys)
 > Familiars
- Objectius
- Estratègies
- Indicadors***
- Avaluació
 - Justificació del PI
 - Objectius i continguts que s'adapten
    > Les prioritats en relació a les competències bàsiques i/o  les habilitats adaptatives que  es desenvolupen en l’àmbit escolar, familiar i social  i que són necessàries per integrar-se a la societat i per esdevenir autònoms)
     > Les adaptacions i prioritats en relació a les diferents àrees/matèries
 - El conjunt de suports
QUI EL FA?
 Els educadors de l'Espai de la Infància (conjuntament amb els alumnes en pràctiques, si n'hi ha)
 - L'Equip PI**** del centre, amb el vist-i-plau de la direcció.
 - Si escau, també la família.
LA FAMÍLIA
(o el mateix alumne)
HI PARTICIPA?
 La família està assabentada de la realització del PI, però no hi participa directament.
 - La família ha d'estar informada i ha de tenir constància del PI. Si és possible, ha de participar en la seva elaboració.
 - El propi, alumne, depenent de la seva edat i de les seves circumstàncies també hi hauria de participar.
QUINA DURADA TÉ?
 Un curs escolar
 - El PI es realitza habitualment per a un curs escolar, tot i que al llarg del qual es va adaptant i/o modificant  segons el progrés i les necessitats de l’alumne.
 - Es  pot finalitzar:
   > En qualsevol moment i abans del temps inicialment previst, a proposta del tutor o tutora de l’alumne/a o del coordinador o coordinadora del pla, amb l’acord de l’equip que el porta a terme i escoltada la família.
   > A demanda dels pares, mares o tutors legals, que ho han de sol·licitar al director/a del centre. 
COM S'AVALUA?
 - Les valoracions i observacions directes de cada infant, fan que el PI es vagi modificant i ajustant al llarg del curs.
 - A final de curs, es fa una reunió d'equip per valorar si els objectius i les estratègies plantejades  a l'inci de curs han estat adequades i si han donat els resultats esperats.
 - L’avaluació contínua pot indicar-nos que el PI   necessita ser ajustat. Aquest ajustament o actualització es pot fer de diverses maneres:
    > Concretant nous objectius o revisant els objectius finals del PI del curs, si l’aprenentatge avança a un ritme més ràpid del que s'ha previst en el pla.
   > Dividint els objectius en passos més petits o ajustant els objectius finals del PI, si l’aprenentatge s’està produint a un ritme més lent del que es preveu en el pla.
   > Modificant  les estratègies d’ensenyament, l’equipament individual o el nivell de suport humà.
* Comissió d'Atenció a la Diversitat
** Equip d'Atenció Psicopedagògica
*** Veure l'entrada El PSEI del 10 de novembre de 2014
**** Format per la CAD i les persones que aquesta decideixi que han de participar en la seva elaboració i en el seu seguiment

http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/centreseducatius/suports/plans/models
Podeu consultar models de PI de les diferents etapes educatives fent clic a la imatge.


  
PSEI: Informació extreta de les reunions d'equip mantingudes a l'Espai de la Infància.
PI: Informació extreta de http://www.xtec.cat/web/curriculum/diversitat/centreseducatius/suports/plans Podeu trobar més informació sobre els PI a l'adreça web anterior.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada