dijous, 30 d’abril del 2015

FI DE LA FASE 3: CONSULTA I REVISIÓ DELS PSEI


Durant un parell de sessions, vaig estar revisant els PSEI de cadascun dels infants. En aquests he pogut constatar que el treball de l'educació emocional és una bona opció per tal d'afavorir el seu desenvolupament integral, ja que en els PSEI de molts nens i nenes de l'Espai de la Infància apareixen objectius que fan referència a aspectes emocionals o que hi estan estretament relacionats, com per exemple:

· Adquirir eines per gestionar les emocions
· Fomentar l'aprenentatge de la gestió d'emocions
· Fomentar la pròpia personalitat
· Augmentar la tolerància a la frustració
· Potenciar l'autoestima
· Augmentar l'autocontrol
· Fomentar una actitud assertiva
· Augmentar l'empatia
· Potenciar el rol positiu
· Potenciar la relació amb els altres
· Reduir l'agressivitat
· Disminuir el nivell d'angoixa i ansietat

Amb el recull d'aquestes dades, he finalitzat la fase 3 del meu pla de pràctiques.

Font: https://sites.google.com/site/tutoriaariadnamorreres/sessio-5

dissabte, 25 d’abril del 2015

FI D'UNA PART DE LA FASE 2: DETECCIÓ DE LES PRINCIPALS NECESSITATS DELS INFANTS. REGISTRE D’OBSERVACIONS


Al llarg del curs, un vegada finalitzades les sessions de treball amb els infants, els diferents professionals del centre ens reunim per registrar tot allò que hem anant observant durant el seu transcurs en relació a cadascun dels infants.

En primera instància, aquestes observacions ens serveixen per poder detectar les seves necessitats per tal d'establir uns objectius que es vagin treballant durant el curs i que ajudin a cada infant a desenvolupar-se integralment, i unes estratègies diferenciades per a cada infant, per mitjà de les quals es puguin assolir els objectius plantejats per a cadascun d'ells.

Per al meu projecte de pràctiques aquestes observacions són molt importants i em són molt útils, ja que en el seu moment em van permetre poder decantar-me per l'elaboració d'una programació d'activitats d'educació emocional, ja que em va semblar una temàtica que, treballar-la, per una banda afavoriria l'assoliment de les finalitats de l'entitat on estic fent les pràctiques i, per altra banda,

podria ser adequada per assolir els objectius plantejats per a cada infant en el seu PSEI.
Com podeu veure al títol de l'entrada, només ha finalitzat la primera part d'aquesta segona fase Detecció de les principals necessitats dels infants, ja que penso que, amb l'ajuda de la tercera fase, la qual explicaré en entrades posteriors, ja tinc suficient informació relacionada amb els infants per començar a elaborar una programació d'educació emocional ajustada a les seves necessitats. Com que aquesta segona fase també inclou el registre d'observacions i aquest el seguim duent a terme després de cada sessió de treball és una fase que s'allargarà en el temps, fins gairebé acabada la intervenció.






diumenge, 19 d’abril del 2015

FI DE LA FASE 1: NEGOCIACIÓ DEL PLA D'ACTUACIÓ AMB LA TUTORA I AMB ELS ALTRES PROFESSIONALS DEL CENTRE


En primer lloc, per poder dur a terme el meu pla de pràctiques amb garanties era necessari negociar-lo amb l'equip de professionals del meu centre de pràctiques. Va ser una tasca fàcil, ja que des de l'entitat se m'ha donat força llibertat per tal de decidir la meva proposta d'intervenció, de manera que a partir de l'observació i l'anàlisi de l'entitat en si i del treball que s'hi duu a terme, se'm va acudir que fora bo poder elaborar una programació d'activitats d'educació emocional que pugui quedar establerta dins de les activitats que es realitzen al centre obert, el qual prioritza en gran mesura el treball de l'educació en valors dels infants que hi assisteixen.
Malgrat que la idea de la intervenció sorgís de mi, tots els passos i avenços que he anat i estic experimentant són  consensuats amb els diferents professionals. Així, tot i que en la meva planificació vaig establir que durant el mes de març dedicaria dues sessions a la negociació del pla d'actuació, també hi he dedicat altres estones, diferents a les sessions prèviament  establertes, per tal d'acabar de concretar diversos aspectes. Per exemple, divendres passat, 17 d'abril, encara vam estar determinant quantes sessions són adients per tal de treballar l'educació emocional amb els infants.
Després d'aquesta sessió, però, sembla que ja hem donat per tancada aquesta fase, per la qual cosa ja ens podem posar mans a l'obra amb l'elaboració de la programació.



dilluns, 13 d’abril del 2015

CONTES DE LA BERTA, COL·LECCIÓ D'EDUCACIÓ EMOCIONAL


Júlia Parés és l'autora dels contes de la Berta. La pròpia autora els defineix com una col·lecció de contes protagonitzats per la Berta, que ens acosten a l’educació emocional i a les habilitats socials. Ens parlen d’emocions, d’empatia, d’assertivitat, d’escolta activa, sobre comunicació afectiva, gestió de conflictes, mediació...


Al seu blog http://www.creixerenfamilia.blogspot.com.es/p/tallers-i-contes.html es pot trobar, entre molta altra informació, un petit resum de cadascun dels seus contes, acompanyat d'un vídeo.

Us insereixo els vídeos per tal que els pugueu visionar des d'aquí.





Al següent enllaç, podeu trobar una entrevista que li van fer a la Sra. Prunés a El Periódico, l'11 de febrer de 2015.

Júlia Prunés: «Si sabemos gestionarlo, un conflicto no es un problema»
 

dijous, 9 d’abril del 2015

RAÓ I EMOCIÓ, de Ferran Salmurri


Cercant informació a internet, he trobat a la pàgina web de l'editorial La Magrana la sinopsi del llibre Raó i Emoció de Ferran Salmurri, el llibre que es va presentar al programa Els Matins de TV3, tal com vaig comentar a l'entrada anterior.




Ferran Salmurri
És la següent:

La relació entre raó i emoció és bàsica per al desenvolupament d'una millor manera de viure i de conviure, amb un grau més gran de benestar emocional i de felicitat, que és l'objectiu de tots els éssers humans. El fet que tot el que sentim depèn del que pensem i percebem fa imperiosa la necessitat de canviar, és a dir, d'aprendre a viure i a conviure d'una manera més humana i menys primitiva, de millorar el control de les nostres emocions i del nostre egoisme. Amb aquest llibre es pretén posar a l'abast d'un públic ampli, una lectura divulgativa i pràctica sobre aquests temes, està escrit tant per aprendre un mateix com per ensenyar als fills o a alumnes.

La veritat és que és un llibre que sembla que pot ser molt enriquidor i, després d'escoltar una aportació que em va semblar molt interessant d'una senyora que va intervenir al programa de TV3 esmentat anteriorment sobre el que li ha aportat la lectura d'aquest llibre, he decidit que és aquest el llibre que vull que em regalin per Sant Jordi.

Editorial La Magrana
http://www.magrana.cat/rao-i-emocio_ferran-salmurri_libro-OMAC406-ct.html