Tot i que a l'aula on jo intervinc és un espai per fer deures, cadascun
dels infants té elaborat un PSEI on es concreten diferents objectius a assolir
al llarg del curs i diferents estratègies per tal d'aconseguir-ho.
Com que a l'Espai de la Infància es treballa a través d'un intervenció
cognitivo-conductual, les estratègies que es concreten per a cada infant són
tant cognitives com conductuals. Les més utilitzades són:
- Creació de vincles: Es fomenta la confiança, l'autoestima, la
motivació, el diàleg i l'apropament dels infants cap als educadors. En el cas
que sigui necessari, s'arriba a pactes amb ells, però assegurant que compliran
la seva part.
- Cerca de solucions alternatives als conflictes: Es treballen diferents
tipus de pensament
(posar-se en el lloc de l’altre, pensar les conseqüències i causes
d’una conducta... ) mantenint xerrades individuals amb l’alumne, conversant
tranquil·lament, amb confiança i respecte. Normalment, portant-los a un lloc
que no és l'aula on s'estan fent els deures.
- Elogi dels avenços dels infants i de les conductes positives: Es
tracta de fer elogis que siguin concrets, adequats i immediats, reforçant que
aquesta conducta positiva s’interioritzi i es generalitzi. Es reforça el que
fan bé i les actituds positives que beneficien el grup i el mateix infant.
- Utilització de reforçadors positius: S'estableix una conseqüència
positiva (una recompensa o premi) immediatament després d’una conducta
determinada per augmentar la probabilitat que aquesta conducta es repeteixi. S’utilitza
per desenvolupar una nova habilitat, per augmentar la freqüència d’una
conducta, o quan el reforç d’aquesta conducta disminueix l’aparició d’una
conducta incompatible no desitjada. Cal que el reforç positiu i sigui cognitivament
i emocional apropiat per l'infant.
- Ignorància de comportaments i actituds negatives: Es tracta de no fer
cas de les conductes inadequades parant atenció a les conductes positives i
fent-ne comentaris. Es fan elogis
i es dóna atenció als infants quan la seva conducta és la desitjada
ignorant les infraccions a les
normes.
- Temps fora: Consisteix a separar a l’infant del
context en el que està succeint una conducta negativa. S'utilitza més a l'estona
de dinàmiques de valors que no pas a l'estona de deures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada