dimarts, 16 de desembre del 2014

CONCLUSIONS FINALS

Després de les setmanes de pràctiques realitzades a l'Espai de la Infància he pogut conèixer, a través de l'observació i de la meva actuació dins del centre, del treball col·laboratiu i en xarxa amb els diferents professionals, de les reunions d'equip i de la recerca d'informació i la lectura de literatura i d'informes diversos:
  • El centre, entès com a un context d'intervenció dins de l'educació no formal, i la seva situació dins de l'organigrama d'entitats del barri del Poble-sec de Barcelona, amb les quals s'estableix una coordinació periòdica 
  • La intencionalitat educativa del centre i el seu funcionament general 
  • La tasca professional, els rols i les funcions de cadascun dels treballadors del centre (en especial de la meva tutora) i el treball multidisciplinari que s'hi duu a terme 
  • La metodologia de treball, les tècniques, estratègies d'intervenció i actuacions que es duen a terme amb els infants, amb les seves famílies i amb altres agents implicats
  •  L'aportació d'altres disciplines a la tasca psicopedagògica 
  • La història de cadascun dels infants que assisteixen al centre a fer reforç escolar 
  • Què és i com es fa el PSEI, és a dir, el projecte socioeducatiu personalitzat, el qual regeix totes les actuacions que es realitzen amb els infants dins del centre
He intentat, al llarg de les entrades que he fet al blog, fer aportacions en les quals pogués evidenciar tot el meu procés d'aprenentatge. En les entrades més primerenques vaig preferir fer més èmfasi en el coneixement de l'entorn i del funcionament del centre intentant integrar tot allò après a través de la pròpia experiència, comparant-ho amb la meva tasca dins de l'entorn educatiu formal i incorporant totes informacions donades o apreses pels diferents professionals que m'he anat trobant durant el meu dia a dia de pràctiques. A mida, que he anat coneixent el context, he incorporat entrades relacionades amb la intervenció més directa amb els infants per poder així facilitar la preparació de pla d'intervenció per al pràcticum II.

Malgrat això, degut a diferents causes, entre elles la manca de temps per poder conciliar feina, pràctiques i universitat, hi ha aspectes en els que no he pogut profunditzat i que penso que potser hagués estat interessant fer-ho. Per exemple, considero que hagués estat enriquidor conèixer, revisar més abastament i reflexionar sobre els protocols d'actuació en les entrevistes amb les famílies i amb altres agents, com serveis socials, escoles... i poder assistir a alguna d'elles; així com poder fer una reflexió més profunda dels materials utilitzats per al reforç educatiu i les dinàmiques en valors (tot i que hi he pogut fer una primera aproximació i contribució). Per altra banda, penso que m'ha mancat, degut a les característiques del centre, poder aprendre aspectes directament lligats amb la psicopedagogia, com ara, reeducacions d'algun tipus.

Tot i això, valoro força positivament les pràctiques que estic duent a terme, ja que em sento part de l'equip de professionals del centre. Entre els diferents professionals i els diversos alumnes de pràctiques (en som 5 provinents de diferents branques acadèmiques) realitzem vàries reunions d'equip. A més, a final de mes, fem reunions d'avaluació en les quals, a banda de valorar l'evolució dels infants, ens valorem com ens veiem a nosaltres mateixos i la manera com anem evolucionant dins dels rols que tenim establerts, a banda, també de valorar als companys i als referents que tenim, així com ells valoren el progrés de cadascun dels alumnes en pràctiques i de la nostra integració dins de l'equip i de les intervencions que es duen a terme al centre.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada