L'ideari de l'Espai de la Infància explica que el treball que s'hi duu a terme es basa en la metodologia de la investigació-acció, ja que és un projecte que té la finalitat de prevenir i cobrir algunes de les carències que tenen els infants del barri en situació de risc, les quals estan constatades per diversos estudis i informes. Algunes d'aquestes carències, en relació a l'educació no formal són la manca d'espai educatius fora de l'escola i la necessitat de treballar la convivència, els valors i la interculturalitat les quals van fer sorgir l'Espai de la Infància.
La investigació-acció (IA) s'ha anat redefinint amb el temps. Aquestes
són algunes de les definicions d'aquesta metodologia:
- La IA és un continu procés d'acció i reflexió sistemàtica, de
desenvolupament de coneixements, d'habilitats i actituds, en el qual participen
agents/treballadors socials investigant, individualment o en cooperació, llurs
pròpies pràctiques socials per a conèixer-les millor i millorar-les. (De
Miguel, 1990).
- La IA és un procés reflexiu que vincula dinàmicament la investigació,
l'acció i la formació, realitzat per professionals de les ciències socials
sobre llur pròpia pràctica.
- La IA és una forma d'indagació autoreflexiva dels participants en
situacions socials per a millorar la racionalitat i la justícia de llurs
pròpies pràctiques socials o educatives, la comprensió de tals pràctiques i les
situacions i institucions en què aquestes pràctiques es realitzen. (Kemmis,
1984).
A grans trets la investigació-acció es caracteritza per:
- Ser una metodologia d'investigació educativa i socioeducativa orientada a la millora
de la pràctica de l'educació i de la realitat socioeducativa.
- Tenir com a objectiu bàsic la decisió i el canvi per tal d'obtenir
millors resultats i rendiments i per facilitar el perfeccionament de les
persones i els grups amb els que es treballen.
- Estar vinculada a la pràctica professional i orientada a la
transformació i el canvi.
- Estar basada en l'autoreflexió dels mateixos agents socials
implicats.
- Ser un estil d'investigació oberta, democràtica i centrada en els
problemes pràctics de l'educació.
- Ser un tipus d'investigació qualitativa i participativa que parteix
de la pràctica i que manté les dimensions inductiva, subjectiva, generativa i
constructiva i que necessita col·laboració.
El procés a seguir en la investigació-acció és el següent:
2. Posar en pràctica el pla i observar com funciona
S'ha de tenir en
compte:
- Com es
recolliran les dades: tècniques i instruments
- Com s'organitzarà
la recollida de dades
- Quina
metodologia s'utilitzarà
3. Reflexionar i integrar els resultats. Replanificar.
És a dir, se segueix l'esquema següent:
![]() |
Procés d'investigació-acció segons
Gloria Pérez Serrano i Santiago
Nieto Martín.
|
BIBLIOGRAFIA I WEBGRAFIA
Arnal, J. (1997) Metodologies de la investigació educativa.
Barcelona: Editorial UOC.
La investigación-acción en la educació formal y no formal.
Per Gloria Pérez Serrano i Santiago
Nieto Martín.
Disponible a:
La Investigación-Acción Participativa como metodología de mediación e
integración socio-comunitaria.
Per Paloma Bru Martín i Manuel
Basagoiti
Disponible a:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada