dilluns, 8 de desembre del 2014

LA INVESTIGACIÓ-ACCIÓ


L'ideari de l'Espai de la Infància explica que el treball que s'hi duu a terme es basa en la metodologia de la investigació-acció, ja que és un projecte que té la finalitat de prevenir i cobrir algunes de les carències que tenen els infants del barri en situació de risc, les quals estan constatades per diversos estudis i informes. Algunes d'aquestes carències, en relació a l'educació no formal són la manca d'espai educatius fora de l'escola i la necessitat de treballar la convivència, els valors i la interculturalitat les quals van fer sorgir l'Espai de la Infància.


La investigació-acció (IA) s'ha anat redefinint amb el temps. Aquestes són algunes de les definicions d'aquesta metodologia:
 - La IA és un continu procés d'acció i reflexió sistemàtica, de desenvolupament de coneixements, d'habilitats i actituds, en el qual participen agents/treballadors socials investigant, individualment o en cooperació, llurs pròpies pràctiques socials per a conèixer-les millor i millorar-les. (De Miguel, 1990).
- La IA és un procés reflexiu que vincula dinàmicament la investigació, l'acció i la formació, realitzat per professionals de les ciències socials sobre llur pròpia pràctica.
- La IA és una forma d'indagació autoreflexiva dels participants en situacions socials per a millorar la racionalitat i la justícia de llurs pròpies pràctiques socials o educatives, la comprensió de tals pràctiques i les situacions i institucions en què aquestes pràctiques es realitzen. (Kemmis, 1984).


A grans trets la investigació-acció es caracteritza per:
- Ser una metodologia d'investigació educativa i socioeducativa orientada a la millora de la pràctica de l'educació i de la realitat socioeducativa.
- Tenir com a objectiu bàsic la decisió i el canvi per tal d'obtenir millors resultats i rendiments i per facilitar el perfeccionament de les persones i els grups amb els que es treballen.
- Estar vinculada a la pràctica professional i orientada a la transformació i el canvi.
- Estar basada en l'autoreflexió dels mateixos agents socials implicats.
- Ser un estil d'investigació oberta, democràtica i centrada en els problemes pràctics de l'educació.
- Ser un tipus d'investigació qualitativa i participativa que parteix de la pràctica i que manté les dimensions inductiva, subjectiva, generativa i constructiva i que necessita col·laboració.


El procés a seguir en la investigació-acció és el següent:
 1. Diagnosticar i descobrir una preocupació (problema)
 2. Posar en pràctica el pla i observar com funciona
     S'ha de tenir en compte:
         - Com es recolliran les dades: tècniques i instruments
         - Com s'organitzarà la recollida de dades
         - Quina metodologia s'utilitzarà
 3. Reflexionar i integrar els resultats. Replanificar.

És a dir, se segueix l'esquema següent:

Procés d'investigació-acció segons
Gloria Pérez Serrano i Santiago Nieto Martín.


BIBLIOGRAFIA I WEBGRAFIA

Arnal, J. (1997) Metodologies de la investigació educativa. Barcelona: Editorial UOC.

La investigación-acción en la educació formal y no formal.
Per Gloria Pérez Serrano i Santiago Nieto Martín.
Disponible a:

La Investigación-Acción Participativa como metodología de mediación e integración socio-comunitaria.
Per Paloma Bru Martín i  Manuel Basagoiti
Disponible a:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada