COMPETÈNCIES EMOCIONALS
|
|
CONSCIÈNCIA EMOCIONAL
|
Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les
dels altres
Les microcompetències que inclou són:
-
Presa de consciència de les pròpies emocions
-
Identificar i posar nom als
sentiments i emocions (vocabulari de les emocions)
-
Comprendre les emocions dels
altres (comunicació verbal i no verbal)
-
Presa de consciència de la interacció entre emoció, cognició i
comportament
|
REGULACIÓ EMOCIONAL
|
Capacitat per fer servir les emocions apropiadament, és a dir,
capacitat per gestionar les pròpies emocions i les dels altres de manera
adequada.
Les microcompetències que inclou són:
-
Expressió emocional apropiada
-
Regulació d’emocions i sentiments
-
Habilitats d’afrontament
-
Competència per autogenerar emocions positives
|
AUTONOMIA EMOCIONAL
|
Capacitat per autogenerar les emocions adequades en un moment
determinat. Facilita que la persona tingui una imatge positiva de si mateixa,
valori les seves pròpies capacitats i limitacions, s’estimi tal com és,
descobreixi la seva pròpia identitat personal i social, adopti uns valors i sigui capaç de defensar-los
i difondre’ls, sigui capaç d’expressar el que sent cap a ella mateixa i cap
als altres, sigui capaç d’afrontar situacions adverses i confiï en les seves
pròpies possibilitats, busqui ajuda i recolzament quan ho necessiti...
Les microcompetències que inclou són:
-
Autoestima
-
Autoconfiança
-
Automotivació
-
Autoeficàcia emocional
-
Actitud positiva davant la vida
-
Responsabilitat
-
Resiliència
-
Capacitat per analitzar
críticament les normes socials, els missatges que rebem...
-
Capacitat per buscar ajuda i
recursos
-
Capacitat per afrontar situacions adverses
-
...
|
HABILITATS SOCIO-EMOCIONALS
/ COMPETÈNCIA SOCIAL
|
Capacitat per mantenir bones relacions amb els altres. Permeten afavorir les relacions entre
persones, reivindicar els nostres propis drets sense negar els dels altres i
faciliten la prevenció, la identificació, la comunicació i la resolució de
problemes.
Les microcompetències que inclou són:
-
Dominar les habilitats socials
bàsiques
-
Respecte pels altres
-
Practicar la comunicació
receptiva
-
Practicar la comunicació
expressiva
-
Compartir emocions
-
Comportament prosocial i
cooperació
-
Assertivitat
-
Prevenció i resolució de
conflictes
-
Capacitat per gestionar
situacions emocionals
Algunes habilitats socioemocionals són:
-
Empatia
-
Saber escoltar
-
Defensar un problema
-
Avaluar situacions
-
Negociació
|
HABILITATS PER A LA VIDA I EL BENESTAR EMOCIONAL
|
Comportaments adequats i responsables per fer front als reptes que
se’ns plantegen per organitzar la vida de manera sara i equilibrada
facilitant les experiències de satisfacció o benestar.
Ens referim a benestar quan la
persona se sent bé amb un mateix i amb els altres, és a dir, quan està sana,
quan gaudeix amb altres persones i quan és acceptat socialment. Normalment,
depèn de la forma de veure i valorar el que ens envolta.
Les microcompetències que inclou són:
-
Fixar objectius adaptatius
-
Presa de decisions
-
Buscar ajuda i recursos
-
Ciutadania activa,
participativa, crítica, responsable i compromesa
-
Benestar emocional
-
Fluir
|
BIBLIOGRAFIA
BISQUERRA, R. (2009) Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Ed. Síntesis
GROP (Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica) (2009). Activitats per al desenvolupament de la intel·ligència emocional en els nens. Barcelona: Ed. Parramón.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada