diumenge, 24 de maig del 2015

PROGRAMACIÓ EDUCACIÓ EMOCIONAL: SESSIÓ 4 (FASE 4)


Fitxa d’activitat (model de fitxa de l'Espai de la Infància)

DINÀMICA X              TALLER                ALTRE                                DATA: 20/05/2015


Centre: Espai de la Infància - Casal Concòrdia
Nom de l’activitat: CONTROLEM LES NOSTRES EMOCIONS!
https://adriroblesv.wordpress.com/2013/12/02/yo-pienso-yo-siento-y-yo-actuo/
Terreny: Aula

Durada aproximada: 50'
Moment del dia: Tarda

Núm. participants: 7 
Mínims: 3
Màxims: 10
Monitors necessaris: 2

Edats dels participants: 7-10
Petits: SÍ
Grans: NO
Objectius
- Entendre la necessitat de regular les emocions
- Reconèixer situacions de la vida quotidiana en què és necessari regular les emocions
- Conèixer i posar en pràctica estratègies per regular les emocions (enuig i ràbia)
Material necessari
- Semàfor d'autocontrol
Consignes prèvies
- S'introduirà l'activitat identificant diferents utilitats que pot tenir un semàfor en diverses situacions de la vida quotidiana sense relacionar-les amb les emocions.
Descripció de l’activitat
1a part de l'activitat
- L'educador plantejarà un joc als infants, els quals estaran asseguts al terra de la sala en rotllana. El joc consisteix en buscar diferents utilitats que pot tenir un semàfor en el nostre dia a dia. L'educador començarà explicant un d'aquests usos (ex.: col·locar-lo a la porta de l'habitació. No molestar: llum vermella; picar abans d'entrar: llum carbassa; pas lliure: llum verda). Tot seguit, cada infant explicarà l'ús del semàfor que ha pensat.
- Una vegada acabada la roda d'utilitats, l'educador (que és el primer de la ronda) comentarà que el semàfor és de gran utilitat per ajudar a canalitzar diferents emocions, sobretot l'enuig i la ràbia, i explicarà el funcionament del "Semàfor de l'autocontrol" (cada llum tindrà un emoticono)
· Llum vermella: Atura't
· Llum carbassa: Respira profundament i pensa en les possibles solucions i les seves conseqüències
· Llum verda: Actua. Explica el problema, com et sents i posa en pràctica la millor solució
- Seguidament, es tornarà a fer una ronda d'exemples, però aquesta vegada explicant situacions del dia a dia de cada infant en què li podria ser útil utilitzar el "Semàfor de l'autocontrol"

2a part de l'activitat
- Una vegada explicades les diferents situacions, es preguntarà als infants de quines maneres controlen les emocions (sobretot quan s'enfaden amb algú o no els sembla bé alguna cosa).
- Posar en pràctica diferents tècniques d'autocontrol:
· El volcà: separa les cames el màxim possible, puja els braços per dins amb els punys tancats agafant aire i baixa els braços amb força deixant anar l'aire per la boca.
· Comptar fins a 10
· Apretar punys i dits del peu
· Respirar profundament
· Cridar
· Apretar un coixí o colpejar-lo
· Apretar una pilota antiestrès
· ...
Variacions
- En comptes de presentar el semàfor ja fet, el podrien construir o pintar entre tots. També en podrien elaborar un individualment per portar-lo a casa i utilitzar-lo quan ho creguin oportú.
- A l'hora d'aplicar les diferents tècniques d'autocontrol, visionar vídeos perquè les posin en pràctica mentre el vídeo les explica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada