dilluns, 10 de novembre del 2014

El PSEI

Un dels documents més importants de l'Espai de la Infància és el Projecte Socioeducatiu Personalitzat (PSEI).

El PSEI que es realitza a l'Espai de la Infància és un document que recull les valoracions, els objectius, les estratègies i l'avaluació* de cadascun dels infants que assisteixen al centre.

Per elaborar-lo es parteix de les observacions individualitzades i personalitzades recollides pels educadors i els alumnes en pràctiques durant el primer mes de treball el centre**. Aquestes observacions són analitzades i revisades durant una de les reunions d'equip que es duen a terme els divendres per tal de classificar-les dins de l'apartat de valoracions segons els ítems següents:
  • Escolars
  • Conductuals (s'hi inclou un subapartat que fa referència a la relació amb els educadors i un altre que fa referència a moments de descontrol)
  • Emocionals
  • Relacionals (s'hi inclou en apartat que fa referència a la resolució de conflictes amb els companys)
  • Familiars
Cadascuna de les valoracions, es col·loca dins de l'apartat corresponent, tot i que n'hi ha algunes que poden correspondre a varis aspectes. Altres observacions es divideixen, ja que, en moltes ocasions hi ha una part d'aquestes que és més coherent amb un dels ítems, mentre que la resta de l'observació connecta més amb un altre aspecte de la valoració. Totes les observacions es transcriuen tal i com es van escriure el dia que es van anotar al diari i s'ordenen de manera cronològica per tal de tenir un coneixement dels fets el més ajustat possible a la realitat.

A partir de l'anàlisi de les valoracions, els educadors estableixen tres o quatre objectius que puguin ser assolibles, que s'ajustin a les necessitats més importants de cadascun dels infants i que puguin ser objecte d'avaluació. Tot seguit, es concreten una sèrie d'estratègies que puguin afavorir l'assoliment dels diferents objectius plantejats i que puguin resultar útils i productives per cadascun dels infants. Per últim, es concreta l'avaluació del PSEI. Una avaluació que és totalment formativa i continuada i que permet, si escau, anar redissenyant la intervenció.

D'aquesta manera, el PSEI és el document propi de cada alumne i és el que regeix el procés d'intervenció.

El PSEI de l'Espai de la Infància

* Malgrat que el PSEI hauria de concretar diferents indicadors, tant qualitatius com quantitatius, els educadors de l'Espai de la Infància són partidaris de no establir-ne, ja que consideren que és més beneficiós fer un recull de dades més aviat subjectives, sense partir d'uns criteris prèviament establerts, els quals, moltes vegades, són insuficients per recollir les diferents observacions. Tot i això, cada començament de curs, tornen a discutir la conveniència o no conveniència de la utilització dels indicadors.

** Cada dia, una vegada acabada la jornada amb els infants, els dos educadors i l'alumnat en pràctiques es reuneixen per parlar i anotar en un processador de textos tot allò que es considera rellevant, tant a nivell positiu com negatiu, de cadascun dels nens i nenes. Així, l'instrument de recollida de dades utilitzat és el diari de camp i la tècnica de recollida de dades, l'observació participant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada