dilluns, 10 de novembre del 2014

El PSEI II

A dia d'avui, m'he passat força hores cercant informació sobre els PSEI i no he estat capaç de trobar-ne gaire. Penso que el fet que l'educació formal no tingui una regulació específica pel que fa referència al què, com i quan ensenyar/educar/formar/actuar i avaluar comporta la no existència d'unes pautes per a l'elaboració del PSEI ni d'un model estandarditzat de PSEI.

Malgrat això, el Programa de CaixaProinfància, el qual és un dels marcs que regeixen l'actuació de l'Espai de la Infància com a centre obert, i que s'emmarca dins de la regulació del Sistema Català de Serveis Socials d'atenció a la Infància i a l'Adolescència en situació de risc, sí que estableix que el PEI (Programa educatiu individual) és una de les eines fonamentals del pla d'intervenció. Aquest ha de descriure la planificació i la intervenció amb els infants, és a dir, ha de descriure els objectius establerts en el reforç educatiu, així com les activitats i el pla de treball acordat. S'ha de redactar a partir de les tutories amb els infants, de les observacions realitzades, de les informacions recollides en els informes de derivació i en les coordinacions amb el centre educatiu.

Segons CaixaProinfància, el PEI ha de contenir els apartats següents:
  • Dades personals
  • Observacions i situació actual (en relació a les competències, habilitats personals i necessitats acadèmiques i als aspectes actitudinals)
  • Objectius
  • Tutories
  • Planificació setmanal/mensual de les activitats
En el PSEI elaborat per l'Espai de la Infància, en certa manera, es recullen la major part d'informacions que figuren al PEI de CaixaProinfància. Cal dir, però, que tot i que al PSEI no hi figura un apartat de dades personals ni de coordinació amb altres agents, l'Espai de la Infància redacta altres documents que recullen les informacions abans esmentades.




Model de PEI de CaixaProinfància


Per altra banda, hi ha altres entitats a nivell nacional que redacten Plans Individualitzats d'Intervenció Socieducativa, però molts d'ells són per fer front a l'absentisme escolar i estan molt dirigits al context més aviat formal. En el cas de la Regió de Múrcia, en la seva Orden de 26 de octubre de 2012, por la que se establece y regula el Programa Regional de Prevención, Seguimiento y Control del Absentismo Escolar y Reducción del Abandono Escolar (Programa PRAE). BORM 09/11/2012, especifica com ha de ser aquest document i els aspectes que ha de contenir. Segons aquesta normativa, aquest pla d'intervenció s'ha de considerar un instrument operatiu, útil i orientador de la intervenció que es durà a terme amb l'alumne i amb els agents i institucions implicats amb aquest. Els aspectes que ha de tenir en compte són els següents:
  • Conèixer els recursos amb els que es compta, tant a nivell intern com extern.
  • Planificar la intervenció envers les necessitats manifestades per la família i el menor, així com les dels professionals. 
  • Establir els objectius concrets, assolibles i avaluables. 
  • Valorar la urgència de la problemàtica.
  • Tenir en compte les possibles situacions de conflicte i crisis que puguin sorgir amb l'alumne i la seva família. 
A més, entre altres, ha de contenir els aspectes següents:
  • Dades personals i escolars de l'alumne
  • Dades de la composició familiar
  • Diagnòstic socioeducatiu
  • Àrees d'intervenció
  • Objectius operatius
  • Actuacions
  • Indicadors
  • Professionals que intervindran
  • Seguiment i avaluació continuada
Tot i que aquest és un pla individualitzat socieducatiu amb una finalitat diferent de la de l'Espai de la Infància, l'objectiu de la redacció del pla i molts dels aspectes a considerar i dels apartats que ha de contenir són semblants al PSEI.

Pautes per a l'elaboració del Pla individual d'intervenció socioeducativa de la Regió de Múrcia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada