Després d'una intensa recerca d'informació
relacionada amb l'educació emocional, tant a la xarxa com en llibres i manuals,
fa ja uns dies vaig començar a dissenyar i elaborar la meva programació
d'activitats relacionada amb aquesta temàtica per aplicar-la amb els infants de
l'Espai de la Infància.
La veritat és que tot el que fa
referència a l'educació emocional, sobretot en entorns formals, està en auge i
cada vegada més s'introdueixen a les escoles diferents activitats o projectes
per treballar-la. Així mateix és creixent la introducció de l'educació
emocional dins els entorns familiars i en espais dedicats a l'atenció d'infants
i joves en situació de risc.
És per aquest motiu que a la xarxa
hi ha un munt d'informació, de manera que no m'ha estat gaire difícil trobar
literatura que corrobori la importància del treball de l'educació emocional i diferents
activitats per a desenvolupar-la. A més, he pogut accedir a gran part del
treball de Rafel Bisquerra, el qual trobo molt interessant, ja que fonamenta i
justifica la psicopedagogia de les emocions.
Malgrat això, m'he trobat amb
algunes dificultats a l'hora de seleccionar les activitats per tal que es puguin
dur a terme al meu centre de pràctiques.
Una d'aquestes dificultats ha estat
com incorporar la meva programació d'educació emocional dins de la programació general
d'activitats del centre. A l'Espai de la
Infància aquesta programació es fa mensualment, de manera que es programen
activitats de diferents àmbits, però generalment són inconnexes. Malgrat això, sí
que és veritat que algunes es fan durant vàries sessions, ja que requereixen
continuïtat. Per la meva banda, tenia pensat fer una programació que
s'allargués en el temps per tal de treballar-la amb una mica de profunditat,
però m'ha estat complicat, ja que des del centre m'han acotat les sessions,
cosa que m'ha comportat decantar-me per crear una programació que faci una
pinzellada de cadascuna de les competències emocionals. Penso que seria
interessant, que de cara a anys posteriors, si al centre també ho creuen
rellevant, se segueixi desenvolupament aquesta programació.
Una altra dificultat amb la que
m'he trobat ha estat seleccionar les activitats per tal que a banda de ser adequades
per desenvolupar l'educació emocional segons l'estat maduratiu dels infants,
també fossin el més dinàmiques possible, ja que la majoria de nens i nenes
estan força desmotivats i els costa engrescar-se quan es fan activitats o jocs
que no són els que ells o elles desitgen.
Tot i això, valoro molt
positivament tot el fet d'haver centrat el meu projecte de pràctiques en
l'educació emocional, ja que personalment i professional m'està aportant molt
creixement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada