dimarts, 25 de novembre del 2014

TESTS I QÜESTIONARIS



La psicòloga que ens va explicar la seva manera de treballar, ens va parlar dels tests i qüestionaris que ella utilitza amb més freqüència en les seves teràpies per fer la primera avaluació dels infants, els quals són els següents:

  • BASC (Sistema d'avaluació de la conducta de nens i adolescents)
-  Autors i any de creació:  C.R. Reynolds y R.W. Kamphaus, 2004.
-  Destinataris: Infants de 3 a 18 anys, en subgrups de:
 3 a 6 anys,
 6 a 12 anys
12 a 18 anys
-  Estructura:
1. Història estructurada del desenvolupament
2. Sistema d'observació de l'estudiant
3. Qüestionaris per tutors per a cada grup d'edat
4. Qüestionaris per pares per a cada grup d'edat
- Finalitat:
Avaluar el comportament infantil a casa i a l'escola i els estils educatius a través de l'avaluació de les dimensions patològiques (problemes conductuals, trastorns emocionals, problemes de personalitat...) i de les dimensions adaptatives (habilitats socials, lideratge...)
- Comentaris:
Utilitza diferents fonts d'observació (pares, tutors i l'infant o adolescent).
Utilitza diferents mètodes (qüestionaris, història estructurada del desenvolupament i observació)



  • CBCL (Inventari de conducta infantil d'Achenbach)
-  Autors i any de creació: Achenbach i Edelbrock, 1983.
-  Destinataris: Infants de 4 a 16 anys.
-  Estructura:
113 ítems descriptius de la conducta.
                  -  Finalitat:
Avaluar el comportament infantil i juvenil.
Classificar la simptomatologia en síndromes:
a) internalitzats
b) externalitzats



  • WISC-R (Escala d'intel·ligència de Wechsler, revisada)
-  Autors i any de creació:  Wechsler i cols, 1993.
-  Destinataris: Infants de 6 a 16 anys
-  Estructura:
6 subescales de l'àrea manipulativa
6 subescales de l'àrea verbal
-  Finalitat:
Avaluar, quantitativament i qualitativa, la intel·ligència general, verbal i manipulativa. Permet mesurar els factors de Kaufman:
1. Independència de la distracció (aritmètica, dígits i claus)
2. Organització perceptiva (figures incompletes, historietas, cubs, trencaclosques, laberints)
3. Comprensió verbal (informació, semblances, vocabulari, comprensió)



  • WISC-IV (Escala d'intel·ligència de Wechsler per a nens -IV)
-  Autors i any de creació:  D. Wechsler, 2006.
-  Destinataris: Infants de 60 mesos a 16 anys
-  Estructura:
15 tests (10 principals i 5 optatius). Incorpora 5 proves de nova creació (animals, endevinalles, conceptes, lletres i números, matrius) i desapareixen els CIV i CIM.
- Finalitat:
Avaluar la capacitat intel·lectual general (coeficient intel·lectual total) i el funcionament en les primeres àrees específiques de la intel·ligència (comprensió verbal, raonament perceptiu, memòria de treball i velocitat de processament)



  • CAS (Qüestionari d'ansietat infantil)
-  Autors i any de creació:  J.S. Gillis, 2003
-  Destinataris: Infants de 6 a 8 anys
-  Estructura:
20 ítems, 2 opcions de resposta per cada ítem. Correcció manual.
                  -  Finalitat:
Avaluar el nivell d'ansietat de l'infant.


Malgrat que aquests són els instruments d'avaluació més utilitzats per la psicòloga, també n'aplica d'altres en el cas que ella consideri que és necessari passar algun altres tipus de test alternatiu i/o complementari, com per exemple tests per avaluar els símptomes del TDAH o escales de valoració de pràctiques educatives familiars.

Informació sobre els tests extreta del material facilitat per la psicòloga i de la pàgina web http://www.psicodiagnosis.es/areaespecializada/instrumentosdeevaluacion/interpretaciondelwisciv/

Més informació

Anastasi, U.S. (1998) Tests Psicológicos. México: Prentice Hall.
Aiken, L. (2003) Tests psicológicos y evaluación. México: Pearson Educación.
Andreu, Ll. (coord.) (2012). Diagnòstic en educació. Barcelona: Editorial UOC.
Flanagan, D. P. i Kaufman, A.S. (2006). Claves para la evaluación con el WISC-IV. Madrid: TEA Ediciones.
Forns, M., Abad, J., Amador, J.A., Kirchner, T. i Roig, F. (2004). Avaluació psicològica (2a edició) Barcelona: Editorial UOC.
Maganto, C., Amador, J.A. y González, R. (Eds.) (2001). Evaluación psicológica en la infancia y la adolescencia. Casos prácticos. Madrid: TEA Ediciones.

Dipòsit digital UB. L'Escala de intel·ligència de Wechsler per a nens: quarta edició (WISC-IV)
Pàgina web de l'editorial TEA especialitzada en avaluació, teràpia i intervenció psicològica on es poden trobar diferents tipus de tests d'avaluació psicològica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada