La psicòloga que ens va explicar la seva manera de
treballar, ens va parlar dels tests i qüestionaris que ella utilitza amb més freqüència
en les seves teràpies per fer la primera avaluació dels infants, els quals són
els següents:
- BASC (Sistema d'avaluació de la conducta de nens i adolescents)
- Autors i any de creació: C.R.
Reynolds y R.W. Kamphaus, 2004.
- Destinataris: Infants de 3 a 18 anys, en subgrups de:
3 a 6 anys,
6 a 12 anys
12 a 18 anys
- Estructura:
1. Història
estructurada del desenvolupament
2. Sistema d'observació
de l'estudiant
3. Qüestionaris per
tutors per a cada grup d'edat
4. Qüestionaris per
pares per a cada grup d'edat
- Finalitat:
Avaluar el comportament
infantil a casa i a l'escola i els estils educatius a través de l'avaluació de
les dimensions patològiques (problemes conductuals, trastorns emocionals,
problemes de personalitat...) i de les dimensions adaptatives (habilitats
socials, lideratge...)
- Comentaris:
Utilitza diferents
fonts d'observació (pares, tutors i l'infant o adolescent).
- CBCL (Inventari de conducta infantil d'Achenbach)
- Autors i any de creació: Achenbach i Edelbrock, 1983.
- Destinataris: Infants de 4 a 16 anys.
- Estructura:
113 ítems descriptius
de la conducta.
- Finalitat:
Avaluar el comportament
infantil i juvenil.
Classificar la
simptomatologia en síndromes:
a) internalitzats
- WISC-R (Escala d'intel·ligència de Wechsler, revisada)
- Autors i any de creació: Wechsler
i cols, 1993.
- Destinataris: Infants de 6 a 16 anys
- Estructura:
6 subescales de l'àrea
manipulativa
6 subescales de l'àrea
verbal
- Finalitat:
Avaluar,
quantitativament i qualitativa, la intel·ligència general, verbal i
manipulativa. Permet mesurar els factors de Kaufman:
1. Independència de la
distracció (aritmètica, dígits i claus)
2. Organització
perceptiva (figures incompletes, historietas, cubs, trencaclosques, laberints)
3. Comprensió verbal
(informació, semblances, vocabulari, comprensió)
- WISC-IV (Escala d'intel·ligència de Wechsler per a nens -IV)
- Autors i any de creació: D.
Wechsler, 2006.
- Destinataris: Infants de 60 mesos a 16 anys
- Estructura:
15 tests (10 principals
i 5 optatius). Incorpora 5 proves de nova creació (animals, endevinalles,
conceptes, lletres i números, matrius) i desapareixen els CIV i CIM.
- Finalitat:
Avaluar la capacitat
intel·lectual general (coeficient intel·lectual total) i el funcionament en les
primeres àrees específiques de la intel·ligència (comprensió verbal, raonament
perceptiu, memòria de treball i velocitat de processament)
- CAS (Qüestionari d'ansietat infantil)
- Autors i any de creació: J.S.
Gillis, 2003
- Destinataris: Infants de 6 a 8 anys
- Estructura:
20 ítems, 2 opcions de
resposta per cada ítem. Correcció manual.
- Finalitat:
Malgrat que aquests són els instruments d'avaluació més utilitzats per
la psicòloga, també n'aplica d'altres en el cas que ella consideri que és
necessari passar algun altres tipus de test alternatiu i/o complementari, com
per exemple tests per avaluar els símptomes del TDAH o escales de valoració de
pràctiques educatives familiars.
Informació sobre els tests extreta del material facilitat per la
psicòloga i de la pàgina web http://www.psicodiagnosis.es/areaespecializada/instrumentosdeevaluacion/interpretaciondelwisciv/
Més informació
Anastasi, U.S. (1998) Tests
Psicológicos. México: Prentice Hall.
Aiken, L. (2003) Tests
psicológicos y evaluación. México: Pearson Educación.
Andreu, Ll. (coord.) (2012). Diagnòstic
en educació. Barcelona: Editorial UOC.
Flanagan, D. P. i Kaufman, A.S. (2006). Claves para la evaluación con el WISC-IV.
Madrid: TEA Ediciones.
Forns, M., Abad, J., Amador, J.A., Kirchner, T. i Roig, F. (2004). Avaluació
psicològica (2a edició) Barcelona:
Editorial UOC.
Maganto, C., Amador, J.A. y González, R. (Eds.)
(2001). Evaluación psicológica en la
infancia y la adolescencia. Casos prácticos. Madrid: TEA Ediciones.
Dipòsit digital UB. L'Escala de
intel·ligència de Wechsler per a nens: quarta edició (WISC-IV)
Pàgina web de l'editorial TEA especialitzada en avaluació, teràpia i
intervenció psicològica on es poden trobar diferents tipus de tests d'avaluació
psicològica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada